Формування мовленнєвих компетентностей у дітей засобами казки

21.10.2019 15:50

   Логопеди, педагоги дошкільних закладів, ураховуючи конкуренцію з боку сучасної техніки, змушені працювати в ногу з активним розвитком нашого життя і застосовувати у своїй роботі сучасні засоби навчанні й розвитку; новітні педагогічні методики, використовувати оригінальні форми занять, розробляти різноманітні дидактичні ігри, вправи. Недостатньо розвинене мовлення дитини негативно позначиться на її загальному розвитку.

    Сучасні діти вимагають, щоб з ними гралися, щоб дали їм змогу почуватися вільно, розкуто. Їх дуже складно чимось здивувати, зацікавити. Дошкільникам потрібно щось нове, незвичайне, казкове. З маленькими дітьми потрібно починати з казки.

    Казка – є найулюбленішим жанром дітей. Це усне народне оповідання про вигадані події. Вигадка пов’язана із людським життям та їхніми мріями про краще майбутнє. Казки завжди закінчуються перемогою доброї сили над злою. Вони з’явилися задовго до того, як люди почали читати та писати. Хтось складав, потім переказував іншому, а той – ще комусь. Передаючи їх, люди щось змінювали, додавали своє, нове. До використання казок зверталися такі видатні педагоги, як : В. О. Сухомлинський, К. Д. Ушинський, Т. Д. Зінкевич-Євстигнєєва.

    Розповідання цих творів приносить малятам велику радість: вони уважно їх слухають, активно сприймають, швидко запам’ятовують зміст, із задоволенням переказують, грають в ігри з казковими героями. У кожного малюка є улюблені книги з казками, свій герой. У казках є багато пізнавального. Діти за допомогою таких творів формують перші уявлення про навколишній світ, почуття, стосунки між людьми. Казки дають змогу дитині відчути хоробрість, сміливість, відрізнити добро і зло. Сила впливу їх залежить не лише від змісту, а й від уміння яскраво й образно розповісти. Знайомлячи дітей з казкою, треба намагатися виразно її читати, вживати характерні казкові фрази, створювати теплу атмосферу.

    За допомогою казок у корекційній роботі з дітьми, які мають фонетико-фонематичні порушення, загальний мовленнєвий недорозвиток чи заїкання педагог може відпрацювати ряд мовленнєвих компетентностей:

·        мотиваційно-активуючу, щоб сформувати в дітей:

- пізнавальний інтерес;

- бажання оволодіти мовленням;

- любов до народної казки.

·        динамічно–мовленнєву, за допомогою проведення таких вправ:

- артикуляційна гімнастика;

- дихальна гімнастика;

- розвиток дрібної моторики рук пальців

·        фонетико-фонематичну, щоб відпрацювати:

- правильну вимову звуків;

- фонематичні процеси

·        словниково-смислову, з метою формування у дошкільників розуміти:

- рівень лексичних узагальнень;

- порівняльні конструкції;

- лексико-семантичні явища

·        морфологічну компетентність, щоб сформувати навички словотвору та словозміни;

·        граматично-значеннєву, закріплюючи вміння правильно вживати ряд граматичних категорій;

·        синтаксичну на рівні речення та тексту.

Казки мають не тільки навчальну, але й корекційно-розвивальну, освітню та корекційно–виховну мету:

·        корекційно-розвивальна:

      - створювати соціально-психологічну основу для всебічного розвитку особистості;

      - розвивати мислення, увагу, уявлення, слухову і зоровупам’ять;

·        освітня :

- розвивати кінестетичні відчуття;

- удосконалювати пізнавальні процеси,

- розвивати фонематичний слух.

·        корекційно-виховна:

- учити дітей проявляти здібності у груповій співпраці, розвиваючи комунікативні компетенції;

- виховувати доброзичливість, впевненість у собі, товаристськість, уважність, любов до природи та народної казки, бажання розмовляти.

    Багаторічний досвід переконує,що в роботі з казкою найкращим методом є гра, оскільки вона пов’язана з проявами фантазії та творчості. Казкові твори настільки захоплюють дошкільників, що будять їхню активність, бажання домислити або викреслити щось із тексту. Час від часу потрібно подавати казку на розсуд дитини, змінюючи їх сюжет.

    Під час ігор-занять логопеди, вихователі використовують різноманітні ігрові завдання:

- введення нових героїв до відомої казки;

- на перетворення початку чи закінчення казки;

- створення колажу з двох-трьох казок;

- введення епізодів на «перевиховання» злих героїв;

- складання казок за змістом прислів’я, скоромовки;

- складання казки за серією малюнків;

- складання телефонних розмов,діалогів з казковими героями.

    Оскільки в  логопедичній практиці такого матеріалу обмаль, виник задум опрацювати народні казки,а потім змінити їх, створити такі, які допомогли б у корекційній роботі з дітьми виправляти дефектну вимову звуків, формувати граматичний лад, збагачувати словник, розвивати зв’язне мовлення дошкільників. Практика довела, що за допомогою таких творів можна розвивати дрібну моторику рук пальців , навчати грамоти. Такі казки можна назвати логопедичними. Це тексти з казковим змістом, що містять певні корекційні завдання. Розрізняють такі їх види:

    Перед опрацюванням казки потрібно дотримуватися послідовності, поетапності, бути обережним, брати до уваги вік дитини, враховувати індивідуальні особливості. Спочатку - це казки для розвитку артикуляційного апарату, мовленнєвого слуху, дихання, на постановку звуків, далі - автоматизацію та диференціацію їх. Кінцевий результат - це казки, що мають творчий характер, містять  елементи сучасності. Наприклад:

- Червона Шапочка відвідала сучасний супермаркет і купила в ньому курку - гриль, хурму,авокадо.

- Курочка Ряба розмовляє з Півником по телефону.

- Півник працює в офісі, їздить на Мерседесі.

    Як бачимо, у дитячому лексиконі з’являється чимало нових слів, сучасних термінів. Тому вчителі-логопеди повинні на своїх заняттях пояснювати значення цих слів , вводити їх в активний словник дітей. Всю словникову роботу проводити перед читанням тексту. Після читання повинна бути бесіда за змістом твору. Крім того, у своїй логопедичній практиці до кожної лексичної теми я підібрала певні казки, опрацювала їх і використовую в корекційній роботі з дітьми, які мають мовленнєві проблеми. Наприклад:

- тема: Дикі тварини- казка Рукавичка, Їжачок та білочка” – автоматизація звуків (р, л, ж, ш);

- тема: Я і людина- казка Червона шапочка” – автоматизація звуків (р, л );

- тема: Зима - казка Снігова Королевадиференціація звуків (з-с);

- тема: Одяг, Свійські тварини- казка-оповідання Чия шапочка” – виховання правильної вимови звуків ( ш, ж, р);

- тема ;Овочі- казка Ріпкаавтоматизація звука ( р, л).

  Завдяки таким нетрадиційним формам роботи з дітьми, вправляється звуковимови, удосконалюється словник, активізується розумова діяльність дошкільників.