Мовно-рухливі ігри
Мовно-рухливі ігри або фізкультхвилинки стимулюють перш за все розвиток мовних навиків, активізують пам'ять, увагу. По-друге, ці вправи сприяють укріпити м`язи спини, кінцівок, зняти втому, підняти працездатність. Крім того, енергійні рухи і правильне дихання посилюють кровообіг у мозку, що сприяє зняттю втоми. Дітям дуже подобається, коли мовний матеріал фізкультхвилинок цікавий та різнобічний. Я, в основному, використовую матеріал про тварин, птахів, пори року, явища природи, овочі, фрукти,квіти. Можна запропонувати цілий тематичний блок «Зима в лісі»:
Гра «Зліпимо сніговика»
Мета: розвивати рухову активність дітей, слухову увагу,словниковий запас, автоматизувати вимову звуків.
Логопед: Зима – весела пора року. Можна погратися, повеселитися. Діти, станьте, гарно потягніться, уявіть, що ви ходите по снігових наметах. Ідіть та повторюйте за мною слова:
Білий, білий сніг
Прилипає нам до ніг. (супроводжують рухами)
Зліпимо бабу снігову, (кругові рухи руками)
Розмалюємо, як живу. (уявно малюють)
А замерзнуть рученята,
Будем снігом розтирати (розтирають ручки)
Гра «Сніжок»
На галяву, на лужок (ідуть діти)
Тихо падає сніжок. (руки вверх)
Кружляють сніжинки (кружляють у танку)
Сніжинки, білі пушинки.
Полетіли, понеслися (бігають по кругу)
І на землю уляглися (присідають)
Гра «Ведмежата»
Мета: закріпити вимову звуків, розвивати рухову увагу, пам'ять.
Ведмежатко я кудлате (повороти головою)
Буркотливе, вайлувате. (нахили голови вліво, вправо)
Як зачую я весну,
Прокидаюся від сну. (потягнулися)
Потягнуся для забави,
Піднімаю лапу праву (піднімають праву руку)
А за нею ліву (піднімають ліву руку)
Нахилюся раз, два (руки на поясі)
Закрутилась голова (повороти тулуба)
Гра «Їжачок»
Їжачок-чудачок (пальчиками зробити їжачка)
Пошив собі піджачок.
Ходить їжак по траві (ходять по колу діти)
Натикає на голки
Груші, яблука, сливки.
Що під деревом знайде,
На голки свої наткне.
І з даруночком багатим
Він спішить до своєї хати (ідуть кроком)
Гра «Жабки»
Жабки вранці піднімались (діти встали)
І щосили потягались (потягнулись).
Потім довго умивались
Рушничками витирались (рухи руками)
Лапками махали,
Тулуб нахиляли (нахили вліво, вправо)
І собі стрибали у водичку дружно,
Жабкам зеленим (стрибки)
Жити не сутужно!
Проведення мовно-рухливих фізкультхвилинок, під час яких рухи по-єднується зі словом, особливо важливі для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату. При їх системному виконанні коригуються вади мовлення, активізується словниковий запас, а також природно і ненав’язливо розвивається м’язова активність. В роботі з такими дітьми можна використати гру «Лисичка»:
Вранці Лисонька проснулась,
Лапкою вправо потягнулась.
Лапкою вліво потягнулась.
Сонцю ніжно посміхнулась.
В кулачок всі пальчики стиснула,
Розтирати лапки стала –
Вушка, ніжки, хвостик,
Щоб швиденько бігти в гості.