Логоритмічні вправи у корекційній роботі

16.06.2016 20:45

Значну роль для швидкого та ефективного усунення вад мовлення, розвитку рухової активності дітей відіграє логопедична ритміка. Під логоритмікою слід розуміти одночасне лікування та виховання, своєрідну технологію на основі поєднання слова, музики й руху.
Під час слухання музичного твору людина виконує помітні рухи головою, руками, ногами, невидимі рухи мовлення. У формуванні ритму бере участь усе тіло. Творення ритмічних рухів і ритмічно-мовних рухових навичок має найбільший плив на правильну звуковимову.
Логоритміка була створена для корекції вад мовлення, насамперед для заїкання. Сьогодні – це обов’язковий компонент корекційної методики з подолання заїкуватості, а також застосовується при корекції загального мовного недорозвитку, фонетико-фонематичного недорозвитку мовлення.
Як зауважує Г.А.Волкова, логоритмічне виховання дуже важливе і для дітей з дислалією, його потрібно використовувати поетапно і диференційовано. На підготовчому етапі постановки звуків проводяться вправи та ігри з розвитку слухової уваги, фонематичного слуху. Наприклад:

Гра «Жуки і комарики»
Мета: розвивати фонематичне сприймання, рухову увагу.
Діти крокують по колу під спокійну музику, яка змінюється на швидку. «Жуки» і «Комарики» летять на галявинку. Після сигналу «Жуки» - вимовляють ж-ж-ж-ж…, а «Комарики» - продовжують літати над «Жуками». За сигналом з-з-з-з, «Комарики» присідають, а «Жуки» кружляють над «Комариками». Зміна команд повторюється декілька разів.

Гра «Діти в ліс пішли»
Мета: формувати вимову звука Р, виробляти ритмічні рухи під музику, розвивати слухову увагу.
У лісі стоїть маленька хатка, (весело крокують)
Там живуть звірятка.
Ми галявку обійшли, (руки в боки)
І великий гриб знайшли. (діти присіли)
Подивились на грибок (вправа «Грибок»)
Там сидить їжачок-хитрячок, (звуконаслідування ф-ф-ф)
Білочка-ласунка, (торкаємося язичком щічки)
Зайчик-побігайчик (пострибали)
І смугасте тигреня, (р-р-р-р)
І кумедне мавпеня (посміхнулися).
Всі зібралися звірятка.

Гра «Хмаринка»
Мета: закріпити вимову шиплячих звуків, виробляти ритмічні рухи під музику, розвивати слухову увагу.
Звучить музика.
З неба, із хмаринки падає сніжок,
На дерева і лужок (показати руками)
Тихо падає сніжок ш-ш-ш.
Падає, кружляє, землю укриває (діти кружляють).
Налетів вітерець: ш-ш-ш
Ще сильніше, вже завірюха виє: ш-ш ж-ж
(підняти руки вгору, рухи в різні боки)
Вітер затихає ш-ш-ш
Падає до ніг сніжок (діти присідають).
Логоритміка в поєднанні з психогімнастикою, артикуляційною гімнастикою та звуканаслідуванням дуже подобається учням.