Основні напрямки корекційно-розвиваючої роботи з дітьми, які мають нерізко виражений недорозвиток мовлення
Відомо, яку величезну роль у розвитку дитини відіграє її мовлення і наскільки відхилення від норми можуть негативно позначитися на її подальшому навчанні.
Аналізуючи наслідки щорічного обстеження мовлення учнів на початку навчального року, ми приходимо до висновку, що у перші класи шкіл вступають 25-30% дітей з різними мовленнєвими вадами. Однією з причин цього є те, що тепер у перші класи приходять діти 6-річного віку, мовленнєва готовність яких до навчання не повністю сформована.
Бачимо зростає відсоток комплексної паталогії, що відбивається на фонетичних та фонематичних процесах, лексико-граматичній будові, зв язному мовленні, тобто структурах, якість яких зумовлює успішність навчання і розвиток дитини.
У деяких учнів несформованість звукової системи мови співпадає з прогалинами у формуванні лексико-граматичної структури, звязного мовлення, таке незначне порушення прийнято називати загальним нерізко вираженим недорозвитком.
Щоб забезпечити достатньо ефективне корекційне навчання необхідно виявити таких дітей як найраніше і організувати їх навчання.
Корекційна робота включає:
I. Виховання звукової культури мови
1. Ознайомити з основними органами мовниго апарату.
2. Розвивати фонематичне сприймання, слухову увагу, вміння чути себе. Вправляти в умінні слухати звуки навколишнього середовища та імітувати їх.
3. Сприяти розвитку мовленнєвого дихання, використовуючи вправи-ігри.
4. Удосконалювати вимову всіх засвоєних звуків, зокрема звернути увагу на вимову [с], [с’], [ц], [з], [з’], [ш], [ж], [ч], [щ], [л], [л’], [р], [р’], [й].
II. Лексична робота
1. Формувати семантичну структуру слова в поєднанні з його компонентами.
2. Розширювати та уточнювати активний словник дітей іменниками, прикметниками, дієсловами, прислівниками, відповідно до лексичних тем.
3. Розширювати запас прикметників і прислівників, що характеризують властивості предметів, зовнішність, риси, поведінку тварин і людей.
III. Формування граматичного ладу мовлення
1. Вчити дітей:
- правильно вживати назви предметів з прийменниками
- утворювати слова із суфіксами
- узгоджувати слова - назви із назвами предметів
- співвідносити прикметники з іменниками
- утворювати прикметники від іменника.
2. Пояснювати значення складних і багатозначних слів.
3. Поповнювати активний словник дітей однокореневими словами.
4. Учити розуміти й використовувати синоніми й антоніми.
IV. Робота над складовою структурою слова
1. Навчити дітей розрізняти на слух довгі й короткі слова.
2. Продовжувати вправляти дітей у чіткому вимовлянні слів з відкритими та закритими складами, зі збігом приголосних.
V. Навчання грамоти
1. Ознайомити з поняттями: склад, слово, речення, голосний та приголосний звуки.
2. Навчити розрізняти окремі звуки у визначених логопедом словах.
3. Навчити основного способу читання - злиття двох літер.
VI. Розвиток зв`язного мовлення
1. Стимулювати дітей супроводжувати свої дії відповідними словесними поясненнями.
2. Вчити діалогічному мовленню.
3. Розвивати вміння розповідати добре знайомі казки за допомогою логопеда.
4. Учити складати невеликі розповіді-описи предметів.
5. Учити дітей висловлювати своє ставлення до навколишнього.
6. Привчати зосередженно слухати зміст тексту та відповідати на запитання.
7. Вчити відповідати на запитання за змістом малюнків (предметних та сюжетних).
8. Збагачувати мовлення лічилками, скоромовками, віршами.
VII. Розвиток дрібної моторики рук (підготовка до письма)
1. На заняттях розвивати дрібну моторику пальців дітей за допомогою простих ігор-вправ із мозаїкою, паличками, конструктором.
2. Використовувати пальчикові ігри на заняттях і в індивідуальній роботі.
3. Учити заштриховувати силуети різних предметів.
4. Учити писати знайомі літери друкованим шрифтом на папері, піску.
VIII. Розвиток розумової діяльності
1. Розвивати пізнавальну активність дітей; процеси мислення (аналізу, синтезу, узагальнення).
2. Формувати найпродуктивніші способи запам`ятовування.