Практичні рекомендації щодо впровадження в роботу рухливих ігор

11.06.2016 20:31

-    Не прагніть за один раз використати декілька ігор.
-    Не говоріть дитині, що вона щось не так зробила, не акцентуйте увагу на помилках.
-    Не ставтесь до ігор, як до шкільних занять, але відзначайте успіхи.
-    Ігри будуть корисними тоді, коли дитина сама схоче ними займатися.
-    Щоб дитина легко та із задоволенням грала з вами, починайте з найпростішого, що вона зможе легко виконати, тоді у малюка виникне бажання грати і досягнути успіху в складніших іграх.
Якщо ж гра буде добре організована, то страх, занижина самооцінка, депресія заміниться на задоволення, радість від творчості. Потрібно відзначити і те, що в ігровій діяльності розвивається індивідуальність дитини, формується почуття колективізму, взаєморозуміння. Цікава гра знімає також психологічне та психічне напруження. Кількість ігор на занятті повинно бути розумним.
Необхідно продумати поетапний розподіл:
-    на початку заняття гра допомагає організувати, зацікавити дитину;
-    в середині має підвести до засвоєння теми;
-    в кінці – може носити підсумковий характер.
Але на будь-якому етапі вона повинна бути цікавою, доступною, що включає різні види роботи. Таким чином, можна сформулювати основні завдання, які стоять перед логопедом в його роботі:
-    необхідно широко використовувати ігри в корекційній роботі, при
цьому слід пам`ятати про їх значення у фізичному, моральному і розумовому вихованні дітей;
-    при проведенні ігор необхідно враховувати можливі особливості учнів з різними мовленнєвими вадами.
Основне навчання в логопедичній роботі йде через вправи з вимови звуків, розвитку мовлення, збагачення словникового запасу.
На своїх заняттях я дуже часто використовую ігри  та ігрові прийоми. І глибоко переконана, що саме вони забезпечують успіх заняття, роблять їх цікавими, бажаними для дітей. Учні із задоволенням грають в різні ігри, чекають їх з радістю і нетерпінням, коли ми говоримо, що ми пограємо у цікаву гру.
У своїх працях А.С. Макаренко підкреслював: «У дитини є пристрасть до гри, і треба її задовільняти. Треба не тільки їм дати час пограти, Але треба просочити цією грою все їхнє життя.»
Діти дуже люблять ігри, особливо рухливі. Вони знаходять своє активне застосування у логопедичній практиці. Ці ігри дозволяють школярам набувати навички саморегуляції, що стає основою для розвитку у дітей довільної поведінки. Проводячи рухливі ігри, логопед:
-    починає гру лічилкою;
-    формує рухові вміння та навички, узгоджує рухи із мовленням;
-    виробляє вміння промовляти віршований текст чітко і фонетично правильно;
-    розвиває слухову, рухову увагу та память, уяву, фізичні якості (швидкість, силу, спритність), емоційно-вольову сферу;
-    удосконалює відчуття рівноваги, темпу, ритму;
-    зміцнює здоровя та підвищує працездатність, покращує діяльність
дихальної системи, позитивно впливає на нервову систему, формує правильну поставу;
-    збагачує словниковий запас дітей шляхом вивчення віршиків, скоромовок, віршованих мініатюр, поєднуючи їх промовляння з рухами;
-    добирає ігри до вподоби із обов`язковим урахуванням рівня їхнього мовленнєвого розвитку;
-    виховує спостережливість, уважність, вміння самостійно дотримуватися правил, грати в команді.
Рухливі ігри носять завжди творчий характер. Біг, стрибки, долання перешкод поєднуються з виконанням мовленнєвих завдань, що дозволяють дітям уникати розумової перевтоми, координувати рухи. Ігри бувають різної рухливості. До ігор високої рухливості потрібно ставитися з обережністю. Адже діти з порушеннями мовлення дуже чутливі та вразливі. За будь-яких умов учні повинні дотримуватися дружніх стосунків.
Цілеспрямовані рухливі іри дозволяють зосередити увагу на якомусь одному завданні – наприклад, на розвитку певної групи мязів.
Ці ігри дозволяють виконати декілька завдань одночасно: зняти фізичне напруження у дітей, закріпити засвоєні мовленнєві навички, зокрема, використовуючи заучування віршів з одночасним виконанням рухів. Спочатку вчитель сам показує рухи, промовляє текст, а потім учні повторюють за ним лише рухи. Згодом вони вивчають вірш напам`ять і супроводжують його рухами.
На заняттях кожен логопед забезпечує оптимальний руховий режим, який задовільняє потребу дитини в русі, підтримує його працездатність, розвиває рухові якості. Тому на кожному своєму занятті я пропоную дітям виконувати такі види рухливих ігор: мовно-рухливі фізкультхвилинки, рухливі пальчикові вправи, хвилинки-здоровинки, хвилинки емоцій, рухливі динамічні ігри, логоритмічні вправи, сюжетно-рольові, ігри-драматизації. Ці види вправ, якимсь чином, розвивають в учнів рухову активність, слухову увагу, сприяють розвитку мовлення.