Складний світ звуків

26.03.2020 17:02

Світ, у якому ми живемо, сповнений безліччю звуків. Дитині протягом п’яти років життя необхідно розібратися у великій кількості звуків, що її оточують. І вона докладає зусиль, учиться з перших хвилин життя розрізняти почуте, тому що це дає їй додаткову можливість для орієнтування у світі.
Новонароджена дитина не володіє жодним словом, не може вимовити жодної фрази. Проте, вже до четвертого року життя вона вільно спілкується з дорослими на близькі їй теми. Виявляється, що основна сила цього процесу закладена у самій природі людини.
Дитині замало просто почути звуки, вона намагається відтворити органами мовленнєвого апарату. Спочатку вона навчається розрізняти не мовленнєві звуки. Досить часто, навіть самі батьки не можуть зрозуміти мовлення свого сина чи доньки, тому що дорослі у спілкуванні орієнтуються на спілкування, а не звуконаслідування. У кожної дитини по різному відбувається вимова кожного слова. Пов’язане це з недостатньо натренованими м`язами язика. І поки дитина не налагодить роботу органів мовленнєвого апарату, вона вимовлятиме слова неправильно, невиразно, не дотримуючись порядку звуків і складів у слові, із численними замінами складних звуків простішими, тими, що виходять.
Але рано чи пізно, самостійно або за допомогою логопеда, складні звуки починають з`являтися у мовленні дитини. А от що з ними робити, вона не знає. Розуміє, що потрібно їх вимовляти в якихось словах. Але ж їх так багато, що навіть складно полічити. Як же допомогти дитині запам’ятати вимову слів? Адже є мишка і є миска, є слово рак, але є і слово лак. Що ж робити? Як допомогти? Чи минеться це все?

Що робити?
По-перше, не панікувати. Головне правило для батьків: говорити з дитиною на будь-які теми, приділяти спілкуванню якнайбільше часу й говорити правильно, не сюсюкаючись з дитиною, не повторюючи її неправильну вимову. Тільки таким чином вона почне запам’ятовувати слова, у яких міститься складний для неї звук. Тільки так дитина відчуватиме дискомфорт від свого невміння говорити правильно, і тільки так прагнутиме досягнення результату. Дитині у цей момент дуже важко: посилено працює слухова увага та слухомовленнєва пам’ять. Саме в цей період вона вдячно прийме вашу допомогу у вигляді виправлення її недоліку мовлення. Усіляко підтримуйте дитину, похваліть, якщо вона без вашої допомоги правильно вимовить те чи інше слово.
Але, якщо у вас з дитиною виникають проблеми у вимові звуків, то обов’язково зверніться до логопеда.