Тема: "У світі квіткової краси".

28.12.2014 12:33

Мета: навчити учнів розпізнавати звуки [Р], [Л];
            закріпити навички аналізу звукового складу слова;
            розвивати фонематичний слух та словничок;
            вчити дітей бачити й розуміти прекрасне в природі, житті.

Обладнання: малюнки квітів, картини, ігри, вірші, легенди, загадки, звукові лінійки.


ХІД УРОКУ

І. Організація класу.
    Подорож у світ квіткової краси та ніжності.

-Діти, у нас буде чудове, приємне заняття. Ми спробуємо прислухатися до живої мови природи, познайомимося з диво-світом квітів нашої країни, знайдемо звуки [Р] та [Л] у їх назвах. Для цього нам потрібно потрапити на квітковий бал. Але побувати там не легко. Перш за все, ви повинні слідкувати за вимовою звуків. І тоді вони поведуть вас на це свято. Розпочнемо… (Читає логопед)

 
Чуєте пахощі в нашім дворі,
Квіти розквітли в ранковій порі.
Тут на світанку сам дощик ходив,
Білу лілею від сну розбудив.
Чисто помилися мальви в росі
Личенька круглі, рожеві усі.
Нижче під ними красольки дрібні.
Он поставали майори у ряд,
Ніби зібралися йти на парад,
Тут чорнобривці чорняві в гурті,
В повнім цвіту – повняки золоті.
Синій паничик заліз аж на тин,
Просить в танок гордовитих жоржин.
Білій лілеї майор уклонився,
- Сонцем відразу квітник засвітився!

 

-Як Ви зрозуміли, ми на маминій грядочці.
-Виділіть всі назви квітів у вірші із звуками [Р] та [Л]. Визначте у цих назвах місце звука. А, можливо, хтось доповнить цей бал? (Айстри, тюльпани, нарциси, троянди)
-Яке забарвлення мають троянди, гладіолуси?
-Чим відрізняються червона і біла троянди? (Червона – яскрава, сильна, горда… Біла – ласкава, лагідна, замріяна…)

ІІ. Фонетико-фонематичні вправи.
      Подорож до лісу.

-Дехто вважає, що садові квіти найкращі, Але ви побачите, що це не так, коли ми з Вами підемо в ліс, на луки. У лісі тихо, таємничо. А ось і сонячна галявинка (використовуємо картину).
-Які квіти тут нас зустрічають? Назвіть їх (Проліски, лісові дзвіночки, ряст…).
-А яку, ще квітку художник забув намалювати? Я допоможу Вам пригадати, але спочатку відгадайте загадку.
Білі горошинки, але не сніжинки.
На одній ніжці всі висять,
В ліс кличуть малят.
                                       (Конвалія)


-У тексті загадки виділіть слова із звуками [Р] та [Л].
-Зробіть звукову схему слова-відгадки.
-Дуже гарно в лісі, та ми поспішаємо… По дорозі придумаємо жартівливі квіткові скоромовки.
Ра – Ра – Ра – рожева ………  (троянда)
Ри – Ри – Ри – червоні ……… (айстри)
Ор – Ор – Ор – гордий ……… (майор)
Ла – Ла – Ла – запашна ……… (матіола)


-А де ми зараз? Тут пахнуть трави, бджола мед збирає. (Ми на лузі)

ІІІ. Фізкультхвилинка.
        Діти повторюють вірш у супроводі з рухами:

Стали, дітки, у рядок
Всі підемо на лужок.
Будуть бджілки «Жу-жу-жу».
Разом з ними політаєм,
Крильцями помахаєм.
Покрутились вліво-вправо,
Глянули, де кращі трави.
Пошукали квіточок,
Щоб збирати з них медок.
Політали, покрутились
Дуже бджілки натомились.

 
-Всі сіли на килимок. Який барвистий килимок навкруги! (Діти беруть малюнки лугових та польових квітів, називають їх, слідкують за чіткою вимовою звуків [Р] та [Л] – фіалка, ромаш-ка, кульбаба, маргаритка, іриси…)
 
ІV. Розвиток зв’язного мовлення.

1.Розповідь вчителя. Казка-легенда про ромашку (Додаток)
2.Гра «Порахуєм барви лугу».
Білий – ромашка…
Жовтий – кульбаба, зірочки…
Фіолетовий – фіалка, дзвоники…


3.Уважно розгляньте форму кожної квіточки, що вони нагадують вам? (Кульки, ліхтарики, сердечко, сонечко, свічку, парасольку, зірочку…)

V. Логіко-граматичні вправи.

1.Дидактична гра «Корзина сюрпризів».
-Назвіть, що лежить в корзині. (Малюнки: сонце, хмаринка, струмок, фіалки, ромашки, дере-ва, травичка,…)
-Викладіть композицію з цих малюнків.

2.Проведення вікторини «Запитання-відповідь».
а) Назвіть квіти, що ростуть на українському подвір`ї, з яких можна скласти літній букет. (чорнобривці, лілеї, жоржини, мальви…)
б) З яких квітів можна сплести український вінок? (волошка, ромашка, барвінок, кульбаба, мак…)
в) Яка Ваша улюблена квітка?

VI. Підсумок заняття.

-Наше заняття – подорож завершується. Дякую всім діткам за старанність, наполегливість, правильну вимову звуків.
-Що найбільше Вам запам’яталося із нашого заняття?
-Що б Ви хотіли повторити?
-Перш ніж ми закінчимо наш урок, я хочу зачитати Вам ще декілька рядків вірша:
Дуже квіти бережіть
І ніколи їх не рвіть,
Бо чарівної краси
Не побачиш я і ти.
Хай вони ростуть у лісі, лузі,
Бо всі квіти – наші друзі.