Тема : Розрізнення букв [ С ], [ З ] у складах, словах, реченнях, текстах.
Мета : Закріпити знання учнів про глухі та дзвінкі приголосні,
навчити їх розрізняти звуки [с], [з] у складах, словах,
реченнях ;
формувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками ;
розвивати увагу, спостережливість, словниковий запас,
зв’язне мовлення ;
виховувати бажання допомагати птахам, тваринам,
оберігати природу.
Лексична тема : „Зима”, „Тварини”, „Птахи”.
Обладнання: картинa „Зимовий ліс”, предметні малюнки,
матеріал для формування вимови звуків, загадки,
скоромовок, кросворди, магнітофон.
Хід заняття
Перш, ніж розпочати наше заняття, я попрошу вас, дітки намалюйте сонечко. Передайте свій настрій малюнком-сонечком.
I. Розрізнення звуків [с], [з] у вимові.
1. А зараз погляньте на ці два малюнки і скажіть, що вони вам нагадують (образи букв)
гуска змія
- читання віршиків про ці букви ;
- А як називають звуки ?
2. Порівняння вимови. Розгляд таблиці профілів :
а) схеми артикуляцій ;
б) вимова звуків перед дзеркалом ;
в) читання таблиць складів ;
г) складання букв з елементів
- написання рядка маленьких букв „ с ”, „ з ” у зошитах.
3. а) Прочитаймо слова – лінійки :
с а к а
у с у м
і і
о
- Який звук повторюється у цих словах ?
б) Виконайте завдання на екранах :
- записати слова, на місці крапок поставити потрібну букву
„ с ” чи „ з ”, пояснити їх позицію, виділити ці букви синіми та
зеленими олівцями ;
в) Розгляньте малюнки, запишіть їх назви, при перевірці підніміть картку „ с ” чи „ з ” : слива - злива,
коса - коза, суп - зуб
г) Проведення ігор „ Один і багато ”, „ Малий і великий ”
II. Розрізнення вимови звуків [с] - [з] у словах і реченнях.
На минулому занятті , діти, ми говорили про ведмедика, який, навіть, був присутній у нас.
Ведмедик підслухав, що ви вже навилися читати, писати, чути звуки, правильно їх вимовляти і складати розповіді.
Прибіг він у ліс і про все це розказав тваринкам. Почула лисичка і сама вирішила перевірити. Не підведіть ведмедика.
Отже, всі завдання вам будуть від неї.
Щоб зустрітися з лисичкою, ми підемо до лісу.
Але спочатку відгадаймо загадку, а відгадку прочитаємо малюнками (перші літери) :
Кружляє ніжно білий пух,
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягнула лиска рукавички,
Співають весело синички.
Яка прийшла до нас пора ?
(Зима)
- Яка прийшла до нас пора ?
(А ми ручки розітрем
І зігрієм пальчики,
На занятті будем гратись,
Як маленькі зайчики).
Отже, гайда до лісу. Гляньте на картини – він чудовий. Мороз, сонце – день чудесний. Проте не так легко потрапити у ліс. Потрібно мати перепустку.
Отримуйте завдання від лисички.
1. Розвиток слухової уваги.
У кожного з вас малюнок тваринки і графічна схема до нього.
Запишіть назву тваринки у зошити і перевірте чи вірною є схема, додана до малюнка, визначте місце звуків [с], [з].
2. Складова структура слова.
Гра „ Хто і де живе ? ”.
Малюнок – будиночок (зубр, зебра, собака) ;
- Чому так поселились у будиночках тварини ?
- Розділіть слова на склади ;
- Де допустила лисичка помилку ?
(слово „ собака ” має три склади)
- Чи можуть вони бути сусідами ?
( ні, тому що це дикі та свійські тварини).
3. Розвиток словникового запасу.
Розгадування ребусів.
Ми весь час говоримо про ліс. Давайте ближче познайомимось з цим словом.
Ліс змінимо лис
Лісок одну букву - лиска
Лісник лисиця
Пролісок лисонька
Запишемо ці слова ланцюжком :
Ліс – лис – лист – листок - а де ще мене можна зустріти ?
(у зошиті, альбомі, підручнику).
III. Фізкультхвилинка. Театр долоньки.
IV. Розвиток слухової уваги.
- А хто ще живе в лісі, крім тварин ?
(птахи)
- Напишемо малюнковий диктант назв птахів.
Записуємо : снігур, синичка, зяблик, пастушок, зозуля, сорока, стриж.
- слово „ластівка” записуємо графічно.
- звуки [с] , [з] – визначити місце їх у назвах птахів.
А тепер лисичка хоче побачити, як ви вмієте чути звуки. Я вимовляю :
[с] [и] [н] [и] [ц] [а] - синиця
[з] [у] [з] [у] [л] [я] - зозуля
- Чи вірно я промовила ці слова ?
V. Розвиток зв’язної мови.
Робота над реченням, текстом.
Ми з вами, дітки, достатньо виконали завдань, щоб потрапити в ліс. Давайте поговоримо про нього, послухаємо його.
- звучить магнітофонний запис „ Зима в лісі ” ;
- слухаємо текст, визначаємо слова із нашими звуками ;
- читання дітьми тексту ланцюжком ;
- переказ прочитаного ;
- запис вибраного речення дітьми (Синичка сидить на гілочці сосни) – графічна схема цього речення.
А давайте розгадаємо ось цей мудрий ланцюжок (розділити на слова)
Улісіростесоснатаосика
Робота над деформованим текстом.
Чим далі в ліс, тим важчі завдання лисички :
- виправте помилки в тексті ;
- складіть правильну розповідь.
(Земля прийшла на зиму...)
VI. Розвиток пам’яті, уваги.
- А ми ще забули про скоромовки, лічилки. Давайте складемо і вивчимо їх (конверт з розсипними словами).
Ворона сороці намисто купила.
Сорока в намисті бусинки лічила.
- Який звук найчастіше повторюється ?
- Завчимо скоромовку з виразним артикулюванням звуків.
- Покладіть голівку на парту, послухайте „Пташину симфонію”.
- Розглянемо картину „Пташиний базар” (використання маленьких слів). Синичка сидить на березі, снігур біля синички, повзунець летить над шпаківнею.
- Що роблять птахи ?
- Хто подбав про них ?
- А ви піклуєтесь про тварин чи птахів ?
- А тут ще надійшов лист. Давайте заглянемо до нього.
Зима. Настала зима. Настала сувора зима.
- Що це за речення ? Прочитаємо його із здивуванням.
- Ось ялинка з ліхтариками. Ми познімаємо ці ліхтарики. Ой, тут написані слова : зерно, насіння, капуста, сир.
- Тепер ви розумієте чому лисичка написала такі речення. (Вона нас попереджає, що прийшла сувора зима, що ми повинні дбати і допомагати взимку птахам та тваринам).
VII. Підсумок заняття.
Діти, які звуки нам слугували на занятті ? (Звуки [с], [з]).
Ви сьогодні були :
у важні
р озумні
о рганізовані
к мітливі
- Яке слово у нас утворилося ?
- А вам сподобався наш урок ?
- Що саме зацікавило вас ?
Хто був сьогодні найкращим ?
VIII. Домашнє завдання.
Вивчити вірш :
Ми йдемо, ми йдемо
Вішать годівничку,
Несемо, несемо
Поживу синичкам,
А вони, а вони
Будуть підлітати
Крихти, сало і зерно
Будуть ласувати.