Тема: Подорож веселковими сходинками
Мета: закріпити правильну вимову звуків Р, Л;
емоційно налаштувати дітей на заняття;
розвивати пізнавальні процеси (увагу, уяву, мислення, пам'ять);
працювати над звуко-буквеним аналізом і синтезом;
розвивати відчуття ритму і руху;
удосконалювати дрібні диференційовані рухи пальців рук,
узгоджувати їх із мовленням; удосконалювати артикуляційну
моторику у вправі «Пригоди язичка»;
розвивати фізіологічне дихання у вправі «Пухнасті сніжинки»;
учити показувати різний емоційний стан відповідно до певного
кольору;
Обладнання та матеріали: декорації сніжинок; віночок зі стрічками кольорів Веселки, картинки з літерами «Р та Л», серветки, бейджики; палітра з фарбами, пензлі, мольберт; аудіозаписи різних мелодій.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент.
(Діти стоять біля мольбертів і малюють веселку.)
Художник (психолог):
Ласкаво прошу вас завітати у цей час, до нашої Казки. (Різновиди дитячих вітань: Добрий день! Будьте здорові! Здоровенькі були!
Художник:
Ну, а я розкажу трішки,
Хто я, звідки тут, навіщо.
Я — художник, ще й митець,
На всі руки молодець!
З кольорами я дружу,
І про них вам розкажу!
А чи знаєте, малята,
Як емоції свої в кольори пофарбувати?
Тільки пензлика до рук візьму,
Усьому я вас навчу!
Пензлик в жовтий колір я вмокаю,
Фарбувати личка починаю!
ІІ. Виховання естетичних почуттів та емоцій.
Гра з елементами психогімнастики «Веселковий вернісаж»
(Художник почергово «вмокає» пензлика у фарби веселкових кольорів та створює на обличчях дітей емоційні картини.)
Жовтий колір — золотий,
Він, як сонечко ясний!
Він, як осінь, як колосся,
Посмішку усім приносить!
Помаранчевий — гарячий,
Він як апельсин добрячий!
А червоний колір, колір почуттів, любові,
Якої в нас завжди доволі!
Послухайте, про що зелений колір
Це колір рівноваги, свіжості
Ось погляньте, це — блакитний.
Він прозорий, як небо, величний.
Пасивний синій колір є холодним,
Його з серйозністю ми порівняти можемо.
А фіолетовий — це, значить, втома з нами,
Ось і пробіглись ми по кольоровій гамі!
Кольорами зарядились
Й на веселі кольоринки
враз перетворились!
А ось і вона. Веселка ясна.
Біжить-поспішає,
З кольоринками зустрітися бажає!
Під музичний супровід заходить Веселка.
Веселка (вчитель-логопед):
В лузі влітку дощик із квіток,
Кольоровий сплів вінок.
Я з віночком там ходила,
Свої стрічечки згубила.
Залишилося їх три,
Де ж чотири віднайти?
Що тепер робити я не знаю,
Без кольорових стрічечок
Веселки ж не буває?
Допоможіть мені, малята,
Стрічки відшукати.
Згодні ви? (Відповіді дітей.)
Веселка (Логопед):
- Як добре! (Вбіг білий промінець)
- Веселко, не журись. Я допоможу тобі кольори всі віднайти. Я хоч білий промінець, але в мені є всі кольори веселки.
Веселка:
- Тоді ми помандруємо кольоровими стежками. По дорозі завдання розв'яжемо, стрічок, яких не вистачає, у вінок дов'яжемо. А для того щоб дійти, потренуємо язички!
ІІІ. Закріплення вимови звуків Р та Л у словах.
Артикуляційна гра «Пригоди язичка» (З використанням мультимедії)
Веселка:
- А тепер, малята, послухайте, ось яка сталася пригода з язичком…
Спав тихенько він в хатині
На м'якій, пухкій перині.
Раптом чує: «Досить, друже, спати, тож виходь із хати.
Ти вставай робити вправи, каже сонечко ласкаве.
Ледве вийшов на поріг
І безсилий тут же ліг!
Язичок наш вигнув спинку, зупинився на хвилинку.
Праворуч, ліворуч повернувся
І до сонця потягнувся.
Зголоднів неначе
Й млинчиків вирішив напекти добрячих (вправа «Млинчик»)
Захотів чайку попити,
Вирішив він чашечку зробити (вправа «Чашечка»).
Потім взяв пензлик у руки
Й почав стелю білити (вправа «Маляр»).
Далі думає: «Не буду байдики бити,
Піду в ліс грибки збирати»
Тут грибочки під пеньком,
Став язичок наш теж грибком (вправа «Грибок»).
Раптом хтось заграв на барабані
Це ж на дубі дятел стукає завзято
Д-д-д-д!
Скільки в білім світі дива,
Посміхнулись ми щасливо.
Язичок стомився наш, пішов у свою хатинку спочивати.
Веселка:
- Перше завдання, гадаю, вирішили на відмінно! Вдячна вам, дітлахи,
червону стрічку ми знайшли! А щоб оранжеву нам відшукати, пісеньку треба проспівати і в долоньки поплескати.
Логоритмічна гра «Пісенька соловейка»
(Діти, сидячи на килимку, відплескують ритм логоритмічної пісеньки.)
Ла-ла-ла-в лісі живе білочка мала
Ло-ло-ло-в неї тепле дупло
Лу-лу-лу-радіє ласунка теплу
Лі-лі-лі – у білочки білченята малі
Ли-ли-ли-ми білочці допомогли
Веселка:
Пісня ця для нас забава.
Розкажіть, цікава вправа. (Відповіді дітей.)
Ось і стрічка помаранчева є.
По жовту стрічку ми тепер крокуємо
І сонечку усмішку подаруємо.
ІV. Розвиток слухової уваги.
Гра «Сонечко». (За кольором бейжиків діти сідають за столи і виконують завдання)
1. На промічики сонця покласти малюнки із звуками Р або Л.
2. Викласти із розрізної азбуки слова: рак, рік, лев.
3. Зробити звуковий аналіз цих слів.
Веселка:
І це завдання нам під силу,
Сонечко ми розвеселили.
І у вінку тепер промінчик жовтий сяє,
Лише зеленого не вистачає.
Для пальчиків ми руховий
етюд покажемо,
А потім і зелену стрічку у вінок дов'яжемо.
V. Пальчиково-рухова вправа «Завірюха»
Пальчиково-руховий етюд «Завірюха»(Психолог)
(Діти імітують рухи за віршем.)
Летять, летять сніжинки (Імітація падання сніжинок)
На поле, ліс і сад,
Веселий свій таночок (Танцюють,кружляють)
Танцює снігопад.
Надворі – лютий холод, (Окутуються руками)
Тепла давно нема.
Заліз в копичку зайчик (Присідають)
І солодко дріма. (Складають руки, ніби дрімають)
Мете хвостом лисичка (Роблять хвостик та махають ним)
Сніжок біля сосни.
В барлозі спить ведмедик, (Лягають на коврик, імітують сон)
Солодкі бачить сни.
VI. Розвиток дихання.
Веселка:
- Вітерець нагнав хмаринки і полетіли сніжинки.
Дихальна вправа «Пухнасті сніжинки» (До хмаринки за допомогою ниточок прив'язані сніжинки. Діти, дмухаючи, спрямовують сніжинки на хмаринку.)
Веселка:
Ось, нарешті, у віночку
Всі кольори зійшлися у таночку!
А під кінець, — родзинки,
Віршики та скоромовки - веселинки!
VІI. Закріплення вимови звуків Р, Л у скоромовках.
1 Посеред двора стоїть гора, а на горі нора.
2 Йшов у гості носоріг
Настромив на ріг пиріг
Та у хаті,як на гріх,
Зачепився за поріг.
3 Перчив, перчив, поки не переперчив.
4 Галка Клара
Окуляри в Карла вкрала
На гіляку сіла і карр!
Я сьогодні Карл.
VІIІ. Підсумок заняття.
Веселка:
А зараз час підсумок підбити:
- Скажіть, що найбільш сподобалось вам, діти?
- Що зацікавило вас на занятті?
- Яке завдання найбільше запам'яталося? Чому?
- Які вправи викликали труднощі?
Художник (Психолог)
Гра «Комплімент»
- Кожен з вас намалював свою веселку. Якою б ви хотіли її бачити?(добра,весела,різнобарвна,…я хочу, щоб моя веселка була на чистому, голубому , мирному небі.)
Веселка:
Гарно вмієте ви грати,
Язичками працювати.
А тому за вашу гарну роботу
Тримайте нагороду!
(Діти отримують солодкі заохочувальні
призи — кольорові мармеладки.)
- Ці солодкі цукерки,
Мов стрічки у Веселки.