Використання казкових килимків

18.01.2025 18:40

     Розвиток мовлення є невід’ємною частиною загального розвитку дитини. Він пов'язаний з усіма активностями, які має малюк. Дошкільний вік є періодом активного засвоєння складових мовленнєвої діяльності дітей.    

 Практика багаторічної логопедичної роботи вказує на зниження загального мовленнєвого розвитку дошкільнят . Останнім часом таке явище, як розлади мовленнєвого спектру й уповільнення мовленнєвого розвитку дитини,  трапляється дуже часто.

     Фонетико – фонематичне недорозвинення мовлення є однією з найпоширеніших вад у дітей. Недорозвинення цих процесів та функцій негативно впливає на всі складові правильного мовлення. Без повноцінного сприймання фонем, без чіткого їх розрізнення, неможлива їх правильна вимова, що в майбутньому спричинить гальмування розвитку лексики, граматики та зв’язного мовлення..

     Численні мовленнєві недоліки у дітей спонукали мене до пошуку нових форм корекційної роботи, які допоможуть не тільки вчителям-логопедам, а й вихователям поглибити знання з методики подолання вад звукової вимови.  Всі ми знаємо, що гра і казка значно допомагає у роботі з дітьми. Саме тому я і вирішила поєднати ці два елементи та створити ігровий килимок-казку. Такі ігрові килимки допомагають розвивати пам’ять, увагу, мислення, зв’язне мовлення, автоматизувати правильну вимову, збагатити словник прикметника ми, прийменниками, вчити будувати речення, оформляти Їх.

     Крім того, спостерігається зростання кількості дітей з порушеннями загальної дрібної моторики рук пальців. Дітям дуже подобається масажувати пальчики та долоньки, що впливають на дрібну моторику рук, а звідси –розвиток мови.

 Я у своїй роботі застосовую цей вид терапії у вигляді масажних кульок, кілець, гумових м’ячиків, прищіпок, камінців. Щоб процес масажу не був нудним, додаю різні казково- ігрові матеріали, тоді водночас із масажним ефектом автоматизується поставлений звук, або використовуються інші корекційні завдання. Щоб подолати у дітей недорозвинення дрібної моторики рук пальців, також дуже часто звертаюся до цих казкових килимків.

     Наші логопеди, працюючи з дітьми, що мають мовленнєві порушення, стикаються з такою проблемою, як тривала автоматизація та диференціація поставлених вже звуків. Такі діти без особливого задоволення включаються у навчальну діяльність. Тоді на своїх заняттях я звертаюся завжди до таких ігрових казкових килимків. Цей вид роботи пришвидшує процес корекції мовлення у дошкільників. Працювати з таким килимками зручно, безпечно, вони м’які, легкі у використанні, виготовлені з шерстяної тканини. При їх використанні діти із задоволенням закріплюють правильну вимову звуків, диференціюють їх. Етап автоматизації проходить цікавіше, продуктивніше. До казкового матеріалу добираю також невеличкі віршовані тексти, загадки, скоромовки. Використання на заняттях такого ігрового матеріалу, дає можливість навчити малюків у невимушеній формі, поєднуючи гру з іншими корекційними методами, спрямованими на подолання вад вимови звуків у них. Завдяки таким ігровим формам проведення логопедичних занять, вдається залучати пасивних дітей до системної праці. На корекційних заняттях вони відчувають успіх. Це дає нам змогу реалізувати індивідуальні можливості кожної дитини. А в свою чергу, такі заняття з дошкільниками стануть цікавішими. Таким шляхом можна не лише удосконалити словниковий запас дітей, автоматизувати їх правильну вимову, а й розвивати пізнавальну активність, мислення, долати невпевненість.

     Змістовні та цілеспрямовані логопедичні заняття з цим ігровим матеріалом внесуть у звичайну структуру навчання новизну, допоможуть фахівцям оволодіти сучасними методами та прийомами попередження порушень мовлення у дошкільників.